‘Wij praten, denken en beslissen mee’
Dat zegt Joop Dooper, voorzitter van de cliëntenraad van La Providence. Samen met nog 6 leden behartigt hij ‘de gemeenschappelijke belangen van de betrokken cliënten van La Providence’. Mooie woorden, maar wat betekent dat in de praktijk? Joop vertelt.
‘We trekken dat zo breed mogelijk. Natuurlijk zijn we er in de eerste plaats voor de cliënten van La Providence en we zetten ons in voor waar cliënten mee komen. Maar we hebben ook oog voor zaken als hoe het binnen La Providence georganiseerd is en het welbevinden van het personeel. Want als de medewerkers tevreden zijn, gaat het de cliënten ook goed.’
Zwart strikje
‘Wat we afgelopen jaar zoal gedaan hebben? We hebben er bijvoorbeeld voor gezorgd dat er voortaan een zwart strikje bij de deur hangt als er iemand overleden is. Als de familie daarmee akkoord gaat uiteraard. Zo is iedereen op de hoogte en men kan met respect langs het appartement van de overledene lopen. Iets kleins, zou je denken, maar o zo waardevol. En we deden meer. Zo waren we betrokken bij een nieuw betaalsysteem voor bewoners, de trapliften en verdere liftproblematiek, aanpassing van de statuten en het vernieuwen van onze cliëntenbrochure.’
Professionaliseringsslag
‘En in 2023? Nou, we zijn bezig met een professionaliseringsslag. We zoomen in op zaken die beter kunnen en hebben drie speerpunten geformuleerd: het overleg met de or (=ondernemingsraad), communicatie, waarbij transparantie voorop staat, en het open deuren beleid. We zien het belang van de or. Het is belangrijk dat er voldoende medewerkers zijn en dat we hen kunnen boeien en binden. Dat heeft direct zijn weerslag op het leefplezier van de cliënten. Ook nodigen we graag mensen uit voor onze vergaderingen, bijvoorbeeld de manager Zorg en Welzijn of ons aanspreekpunt binnen de Raad van Toezicht. Zo proberen we steeds wijzer te worden en onze rol nog beter te vervullen.’
Ons gezicht vaker laten zien
‘Wat betreft communicatie, die willen we verbeteren, ons meer profileren. We vinden dat we te weinig ‘in huis’ geweest zijn, wat uiteraard ook te maken had met Covid. We gaan ons gezicht vaker laten zien, nadrukkelijker aanwezig zijn bij activiteiten in La Providence, rondlopen en de mensen spreken die hier werken en wonen. We werken dit nu uit in een plan, maken er mensen verantwoordelijk voor en het staat als vast punt op de agenda. We vergaderen zo’n 11 keer per jaar, dus we worden er regelmatig aan herinnerd.’
‘En we communiceren nu natuurlijk ook al. Nieuwe cliënten ontvangen van ons een welkomstboeket. Toen de jaarvergadering vorig jaar niet door kon gaan, zijn we bij alle bewoners persoonlijk langsgegaan met bloemen en een jaarbericht waarin we vertelden wat we het afgelopen jaar gedaan hebben. We hebben een postbus waar bewoners en mantelzorgers hun opmerkingen aan ons kwijt kunnen. Ook zijn we via de zorgverleners bereikbaar.’
Jaarvergadering met mooie opkomst
‘Onlangs hadden we onze jaarvergadering, ‘live’ op locatie. Met een hele mooie opkomst van bewoners en mantelzorgers. We blikten terug, keken vooruit en vertelden wat onze speerpunten zijn. Fijn dat Ingrid Backus (bestuurder) er ook bij was. Zij kon vragen direct beantwoorden en presenteerde het jaarplan van La Providence. We kijken er tevreden op terug.’
Vooruitblik
‘Ik kijk vol vertrouwen vooruit. We hebben een mooie samenstelling van cliëntenraadsleden uit alle geledingen. En vergeet niet dat La Providence al goed te boek staat. Dat blijkt ondermeer uit enquêtes onder bewoners en mantelzorgers waarin La Providence zeer positief beoordeeld wordt. Daarin hebben de zusters ook nog een rol in gespeeld, want dat La Providence en een kapel onder 1 dak huizen, is uniek en wordt ontzettend op prijs gesteld. Als cliëntenraad willen wij ons maar wat graag inzetten om dit positieve beeld in de toekomst te behouden.’